گلایه از توجه صرف به بازارهای داخلی در مورد زرشک

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: باید نگاه خود را نسبت به محصول انحصاری زرشک تغییر دهیم چراکه هنوز نتوانسته‌ایم برای این اقلیم و تجارت خوبی که داریم کاری انجام دهیم و نباید تنها به بازار داخلی توجه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، روشنعلی یکتا، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه امروز ۲۶ مهرماه در جشنواره ملی زرشک که در روستای فورگ شهرستان درمیان برگزار شد، اظهار کرد: ۹۸ درصد محصول زرشک جهان مربوط به خراسان جنوبی است و باید نگاه خود را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران یک کشور خاص است و کشورهای دیگر جهان از داشتن زرشک محروم هستند، افزود: لازم است برای معرفی این محصول خاص در سطح بین المللی بیاندیشیم و باید میزان تولید زرشک افزایش یابد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه گروه‌های توریسم باید برای برداشت زرشک به استان خراسان جنوبی دعوت شوند، تصریح کرد: خرید تضمینی گناه بزرگ در حق کشاورزان است یعنی محصول ما مشتری ندارد دولت آن می خرد در حالی که زرشک باید خودش به جایگاهی برسد که بر اساس میران تقاضا قیمت گذاری شود.

یکتا با بیان اینکه ۸۵ هزار تن تولید زرشک میزانی نیست که پاسخگوی جهان باشد، افزود: این میزان تولید نمی‌تواند استان را پوشش دهد و خرید تضمینی گناه بزرگ و حیف کردن محصول بوده و نشان می‌دهد که این محصول خریدار و متقاضی ندارد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه زرشک یک محصول خاص است که در جاهای دیگر وجود ندارد، اظهار کرد: روی تبلیغات این محصول کار کرده و به عنوان سفیر صادراتی زرشک اقدام به هدیه دادن این محصول در نقاط مختلف جهان خواهیم کرد.

وی یادآور شد: این نعمت را خداوند به شما داده است و نباید برای آن قیمت تضمینی تعیین کرده و لازم بوده بگذاریم خود جایگاه خود را در جهان پیدا کند.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید برای صادرات فکری و برنامه ریزی کند، گفت: از اتاق بازرگانی ایران مطالبه جدی داریم تا به استان‌هایی چون خراسان جنوبی که کمتر دیده شده‌اند توجه داشته باشد.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک بحث توجه شرکت های دانش بنیان به فرآوری و شکل گیری صنایع تبدیلی در زمینه تولید زرشک است.