تسهیلات مشاغل خانگی در شهرستان شیروان ۶.۵ برابر رشد یافت

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان در خراسان شمالی گفت: امسال اعتبار پرداختی تسهیلات اشتغال در حوزه مشاغل خانگی استان تاکنون به رقم ۶۸ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پارسال رشد ۶ و نیم برابری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،عبدالله گلی اظهار داشت: شناسایی قالیبافان استان و حمایت های لازم از این قشر با استقبال همراه بود و امسال قالیبافان از تسهیلات زیادی استفاده کردند و همین موجب جذب بیشتر تسهیلات شد.

وی تصریح کرد: این میزان تسهیلات به ۱۶۰ متقاضی فعال در این حوزه با کارمزد چهار درصد و مدت زمان بازپرداخت پنج ساله پرداخت شد.

گلی، بانک های عامل جهت معرفی متقاضیان را بانک رفاه و توسعه تعاون عنوان کرد و افزود: عمده ترین مشکل این قشر بحث بیمه است که خواستار داشتن بیمه بازنشستگی هستند، در یک مقطع زمانی بیمه بسیاری از آنان به دلیل برپا نبودن دار قالی هنگام بازدید کارشناسان و عدم پرداخت سه ماهه قطع شده است.

وی عنوان کرد: تسهیلات اشتغال در چند حوزه مشاغل خانگی، مشاغل روستایی، مشاغل تبصره ۱۸و ۱۶ (مشاغل مربوط به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی (ره) ) به متقاضیان پرداخت می‌شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان با اشاره به فرایند تقاضای متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال خانگی خاطرنشان کرد: برای دریافت تسهیلات در این مشاغل ابتدا باید متقاضیان در سامانه صدور مجوزها با نشانی auth.g۴b.ir اقدام و سپس بعد از دریافت مجوز متقاضی در سامانه کارا با نشانی kara.mcls.gov.ir روند دریافت تسهیلات را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد از ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات اشتغال در سامانه کارا، به بانک‌های عامل به منظور دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند، ادامه داد: برای مشاغل خانگی در هر شغل حدودا تا ۴۰ میلیون تومان واریز تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده است.

هم اکنون هزار کارگاه قالیبافی خانگی در این شهرستان فعالیت دارند که برای ۸۵ کارگاه پروانه کسب صادر شده است.

مشکل بیمه، نقدینگی، نبودن مکان مناسب برای خرید و فروش فرش و نبود مکانی ثابت برای فروش فرش از جمله مشکلات قالیبافان این شهرستان است.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد