// ۲۵ فروردين ۰۱ ، ۰۶:۴۵
فروش 1570 میلیون ریالی  صنایع دستی و سوغات محلی شهرستان سرایان در بازارچه های نوروزی 1401

بازارچه های نوروزی صنایع دستی و سوغات محلی شهرستان سرایان مورد استقبال قابل توجه گردشگران و مسافران قرار گرفت.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: طی دو سال گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا تعطیلی بازارچه ها و نمایشگاههای فصلی و موقت ضنایع دستی را شاهد بودیم که امسال با توجه به انجام واکسیناسیون عمومی رونقی دوباره گرفت به طوری که در سطح شهرستان سرایان دو بازارچه موقت در شهرهای سرایان و آیسک و یک بازارچه دائمی در شهر سرایان با مجموع 27 غرفه فروش محصولات صنایع دستی و سوغات محلی، سیاه چادر عشایری و غرفه طبخ نان و غذاهای سنتی به استقبال نوروز و مسافران و گردشگران نوروزی رفتیم.


رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان سرایان افزود : نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و آداب و رسوم در ورودی شهر سرایان با معماری سنتی و بومی منطقه و با اقتباس از بنای تاریخ بازارچه دائمی صنایع دستی میثم و چند بنای تاریخی دیگر که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند ، طراحی و ساخته شده و شامل 15 غرفه ، ساباط و سایبان محلی می باشد. تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تولیدات صنایع دستی(حوله، جاجیم، گلیم، نمد و...)،سفالگری ، آهنگری سنتی و زنگوله سازی ، سوغات محلی و دم نوش های گیاهی و خراطی سنتی از جمله صنایع دستی موجود در نمایشگاه بودند.همچنین سیاه چادر عشایری و نمایش آداب و رسوم ، پخت نان محلی ، تولید و عرضه لبنیات محلی ، غذاهای سنتی مثل آش ، تولید نان ها و شیرینی های محلی مثل نافته و تافتون و عرضه چای و دم نوش های گیاهی منطقه و معرفی و اجرای سنت کهن خرمن کوب سنتی در محل نمایشگاه شهر سرایان انجام می گردید.
به گفته وی : بازارچه نوروزی شهر آیسک با سه غرفه میناکاری، تولیدات صنایع دستی و حوله بافی و بازارچه دائمی میثم با 6 غرفه چلنگری و یک غرفه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برگزار و راه اندازی گردید.


وی ادامه داد ، میزان بازدید از بازارچه های نوروزی این شهرستان درنوروز 1401 را حدود 38 هزار نفر ارزیابی کرد و گفت البته به دلیل وضعیت قرمز بیماری کرونا در شهرستان سرایان در اواخر اسفند و روزهای اول فروردین ، نمایشگاهها نسبت به سال های قبل با 4 روز تاخیر شروع بکار کردند و همزمان با شروع ماه مبارک رمضان به فعالیت خود پایان دادند که طبق تجربه و برنامه سال های قبل نمایشگاهها حداقل 15 روز فعالیت داشتند ولی امسال بدلیل شرایط و محدودیت های بیماری کرونا ، نمایشگاهها و بازارچه ها تنها 10 روز فعالیت داشته اند.


رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی  سرایان اظهار داشت : در ایام نوروز 1401 مجموعاً 1570 میلیون ریال فروش صنایع دستی و سوغات محلی شهرستان (به گفته خود غرفه داران) بوده که نسبت به آخرین دوره برگزاری بازارچه ها، افزایش 100 درصدی داشته و بعضی از رشته ها و تولیدات واقعاً با استقبال گردشگران و مسافران مواجه گردیدند و فروش قابل ملاحظه ای داشتند. طبق برنامه ریزی صورت گرفته سال آینده رشته های اولویت دار که سهم اشتغال بیشتری در شهرستان دارند و امسال با استقبال بیشتری مواجه گردیدند و فروش بیشتری داشته اند در اولویت حضور در نمایشگاه خواهند بود.


عرب در پایان افزود : معرفی جاذبه ها ، راهنمایی گردشگران ، رزرو اقامتگاههای بوم گردی ، اطلاعات اولیه در مورد مناطق گردشگری ، راهها و... در محل نمایشگاه توسط راهنمایان در محل نمایشگاه صورت می گرفته است. و سعی بر آن بوده تا ضمن معرفی تمام ظرفیت های گردشگری شهرستان ، لحظات خوب و با نشاطی برای گردشگران فراهم شود.


کد خبرنگار 100