در خراسان جنوبی درختان تنومند یک به یک در مقابل خشکسالی زانو می‌زنند

۱ ساله شاهد که ردپای مرگ طبیعت در برخی نقاط استان خراسان جنوبی هستیم که خشکسالی قامت درختان تنومند را هم یک به یک خمیده کرده است.
در گیاهی خراسان جنوبی درختان تنومند یک به یک در مقابل خشکسالی زانو می‌زنند
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، خشکسالی حدود 21 سال است در خراسان جنوبی تاخت و تاز دارد و امسال شدت آن محسوس‌تر است و پیامد‌های نامبارکی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برجا گذاشته است.

آنگونه که حجم ذخایر آبی، افزایش کانون‌های بحرانی ریزگرد‌ها و روند شور شدن زمین‌های زراعی، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی، به وجود آمدن حاشیه‌نشینی در اطراف شهر‌ها و خشک شدن ذخایر آب زیرزمینی و قنوات از جمله پیامد‌های خشکسالی در منطقه است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در این زمینه گفت: بارندگی‌ها 28 درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

خندان رو با بیان اینکه میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از مهر 1400 تا به امروز حدود 81.2 میلی متر بوده است که این آمار نسبت به بلند مدت 28 درصد کاهش داشته است اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال قبل 35 درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: البته در تحلیل این آمار باید توجه ویژه داشته باشیم که سال زراعی گذشته کم باران‌ترین سال در 50-60 سال گذشته بوده و از این جهت باید برای ارزیابی میزان بارندگی در سال زراعی جاری آمار بلند مدت را در نظر بگیریم.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: همه این موارد برای تأکید بر این نکته است که سال‌های کم باران را سپری می‌کنیم و همه ما به عنوان یک شهروند وظیفه شناس هر گونه مصرف آب را باید با توجه به این کمبود نزولات آسمانی داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: کاهش بارندگی‌ها و افزایش میانگین دما در استان باعث افزایش تبخیر، کاهش رطوبت هوا و خشک شدن بستر‌های طبیعی شده و در تابستان تعداد روز‌های گرد و غباری نیز افزایش خواهد داشت.

خندان رو افزود: طی روزهای آتی گرد و غبار در خراسان‌جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش پیدا می‌کند ولی از طرف دیگر شاهد افزایش دما در بسیاری از شهرهای خراسان‌جنوبی خواهیم بود.

وضعیت بارندگی در زمستان سال گذشته نامساعد بود. خشکسالی‌ها 21 ساله است در استان کویری خراسان جنوبی لنگر انداخته و قصد رفتن هم ندارد و دامن خود را در برخی از روستاهای خراسان جنوبی پهن کرده و از زیبایی و شادابی آن کاسته است. درختان تنومندی که روزگاری مردم با آنها خاطره داشتند حال خشکسالی و کم آبی کمرشان را خمیده است.

پیامد خشکسالی یا کم بارشی و به دنبال آن پدیده گرد و خاک آفتی است که برجان درختان تنومند و مقاوم افتاده است و قامت راست و ایستاده آنها را خمیده و نقش بر زمین کرده است. پدیده‌ای که زنگ خطر را برای محیط زیست انسانی، گیاهی و جانوری به صدا درآورده است.

منابع آبی به عنوان یک فاکتورمهم در شکل گیری اقلیم هر منطقه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که خود به سه دسته آب‌های سطحی؛ آبهای زیرزمینی و سدها تقسیم می‌شود.

کم آبی مشکل اساسی خراسان جنوبی است که مشترکین خانگی استان باید با مدیریت مصرف در فصل گرم، جلوی مشکلات را بگیرند. خراسان جنوبی استانی کویری است و با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند. وجود منابع آبی محدود و زیادی جمعیت در استان، صرفه جویی در حوزه آب را اهمیتی دوچندان می‌بخشد.

در صورتی که صرفه جویی مشترکین ادامه دار باشد، مشکلات حوزه آب در تابستان پیش رو به حداقل خواهد رسید و همه از آب سالم و بهداشتی به مقدار کافی برخوردار خواهند شد.

مصرف 82 درصد آب در بخش خانگی

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز گفت: 50 میلیون مترمکعب میزان آب مصرفی در استان است که 82 درصد آن در بخش خانگی مصرف می‌شود.

نادی افزود: 350 هزار مشترک آب در خراسان جنوبی وجود دارد که 98 درصد این مشترکین، مربوط به بخش خانگی هستند.

وی بیان کرد: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب برای شرکت آب و فاضلاب حدود 3 هزار تومان برآورد شده است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: این قیمت برای مشترک حدود یک هزار و 900 تومان است و از مردم می‌خواهیم با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما، از مصارف بیهوده اجتناب کنند.

نادی اظهار داشت: منابع آب زیرزمینی و سد نهرین طبس، تأمین کننده آب شرب خراسان جنوبی هستند.

36 عرصه‌های طبیعی استان بیابانی و 50 درصد مراتع کم تراکم بیابانی هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز گفت: خراسان جنوبی با مساحت 15 میلیون و 79 هزار و 717 هکتار، حدود 9 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضا نصرابادی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است افزود: این شرایط موجب شده که متأسفانه از کل عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی 36 درصد را عرصه‌های بیابانی و 50 درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان‌ کرد: امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی با شعار عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی برگزار شد و از بین رفتن توان‌ اکولوژیکی خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها، نابودی پوشش گیاهی مراتع و نقصان تولید در عرصه‌های طبیعی، کاهش کیفی و کمی منابع آبی و کاهش حاصلخیزی خاک از تبعات بیابان است.

نصرآبادی گفت: اکنون سالانه با 21 تن در هکتار فرسایش بادی و 14 تن در هکتار فرسایش آبی مواجهیم که در تخریب سرزمین بسیار اثرگذار است.


کد خبرنگار : 100