خودسازی و پرورش کرامات انسانی، شرط اولیه برای جایگاه مادری است

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان خاورستان، آیت الله سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با جمعی از مشاوران امور بانوان و خانواده دستگاه های اجرایی استان که به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) برگزار شد ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و روز زن و مادرگفت: مادر تنها جنبه نصبی ندارد، زن نسبت به جامعه از جهت تاثیرگذاری نقش مادر دارد که اگر در راه خیر باشد ام الخیر است و اگر در راه شر باشد ام الشر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بیان کرد: خدای متعال در تشریع دینش برای حفظ این امامت ها و ارزش های زن شرایط ویژه ای قرار داده است، امور که اتفاقی نیستند، امور بر اساس علت و معلول هستند، جایی می شود انتظار حاصل شدن خیر را داشت که شرایط خیر ایجاد شود.

وی افزود: کار زن به عنوان مادر هم پرورش نسل و هم پرورش جامعه است اما شرط اولیه اش حفظ شرایط مناسب برای خود زن است زیرا امانت های عاطفی و رحمت که خدا در وجود زن داده حکمت دارد و باید زمینه اجرا و انجام داشته باشد، وقتی انواع امور نگران کننده به انسان که چه زن یا چه مرد باشد تهاجم بیاورد او از جایگاه اصلی خود تنزل پیدا می کند.

آیت الله عبادی، ابراز داشت: امروزه سرنوشت بشر در مرحله دوم روی مسائل اقتصادی است، این همه جنگ و قتل و کشتار برای این ها است.

وی افزود: خدای متعال به گونه ای تشریع فرموده است که زن را از جهت نگرانی در امور معیشت و اقتصادی راحت کرده است و همه این نگرانی ها را به عهده مرد گذاشته است، این تمام عمر را شامل می شود و عزت زن را در تحمل منت او با مهریه تاکید فرموده است.

امام جمعه بیرجند، گفت: خداوند زن را از انجام کارهای خشن و سخت معاف داشته است، امروز به دلیل بی منطقی، تبلیغات سوء گاهی کسانی به عنوان یک مسئله حقوقی این مسئله را برای زن مطرح می کنند که مثلا چرا قضاوت از دوش زن برداشته شده، روحیه و عواطف زن مناسب این نیست که از صبح تا شب با آدم های بزهکار، قاتل و دزد رابطه داشته باشد، این شرایط محدودیت نیست بلکه امتیاز است، همانطور که خدای متعال کارهای فیزیکی سنگین را بر دوش مرد گذاشته است و زن تامین شده است، کارهای سخت روانی و عاطفی را هم از دوش زن برداشته، این یک امتیاز است برای حفظ آنچه را که خدا خود می داند چه در وجود زن آفریده است.

وی ادامه داد: کار زن پرورش انسان است، فرزند انسان مانند حیوان نیست و باید گذشته از آنچه که از طریق وراثت به او منتقل می شود در صحنه میدانی هم تعلیم ببیند و هم تربیت شود، این مهم ترین کار جامعه انسانی است و خدا آن را به عهده زن گذاشته است و این استعداد است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، اظهار داشت: حجاب، دل را سالم نگه می دارد و یک بهداشت است، زنی که سالم باشد در یک چنین شرایطی که برایش پیش آمده برای کار، ابتکار، هنر هیچ نگرانی ندارد چون به عنوان مسائل اقتصادی برای او مطرح نیست و به عنوان عبادت برایش مطرح است، کار زن پرورش انسان است، هنر و کاری که زن انجام می دهد عبادت است.

وی افزود: خداوند متعال نسبت به مخلوق خود رحمت دارد و از او توقعی ندارد، عبادتی هم که ما انجام می دهیم جزء رحمتی است که ما رشد کنیم، خدا که به عبادت ما نیازی ندارد، این را فقط در دو مورد در جامعه بشری می توانید سراغ بگیرید، یکی محبت های لله و فی الله که نصیب اهل ایمان است، اهل ایمان وقتی کسی را دوست دارند به خاطر طمع، مال، جاه و مقام نیست، این دوست داشتن به دلیل جنبه ایمانی است و برای خودش او را دوست دارند.

آیت الله عبادی در ادامه خاطر نشان کرد: اما جلوه مهمش در زمین رحمت مادر است، مادرفرزندش را دوست دارد، این دوست داشتن با همه دوست داشتن ها فرق می کند، علت و سبب این پرورش انسان است نه پرورش درنده، علت و سببی که در فرهنگ غرب وجود دارد پرورش درنده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، ابراز داشت: مهم ترین جلوه زن رحمت و عاطفه اوست، بچه ای که به دنیا می آید هیچ چیز نمی داند و حرف زدن را هم باید یاد بگیرد، این بچه حرف زدن و انواع اشارات را یاد می گیرد و این تعلیم و تربیت ها در دامن مادر صورت می گیرد، این دامن شیخ انصاری می پرورد اما وقتی این نشد، اسمش مسلمان است اما عملش بدتر از کفار است، سبب را ایجاد کرده اما فرزند او درنده است همین چیزی که ما در دنیا شاهدش هستیم.

وی افزود: مادر شیوه تمام امور زندگی را به فرزند می آموزد، پدر وظیفه دارد کار کند و همه سختی ها را تحمل کند و اجرت خود را برای زن و بچه خود بیاورد، بهترین لذت یک مرد این است که برود نان حلال بیاورد و به زن و بچه اش بدهد، چه شده که ما متاسفانه فرهنگ انبیاء را با آن همه ارزش فراموش کردیم، لازمه اش این است که جامعه همدیگر را دوست داشته باشند اما جامعه غربی چه کسی را دوست داشته باشد؟ بچه حیوان صفتی که پرورده است را دوست داشته باشد.

آیت الله عبادی ادامه داد: چند سال پیش در انگلیس وزارت خانه ای به نام وزارت خانه تنهایی تشکیل شد، در غرب انسان هایی که دارای فرهنگ غربی هستند همدیگر را دوست ندارند به همین دلیل تا جایی که می توانند از افراد استفاده های مختلف سیاسی، اقتصادی، جنسی و … می کنند و با هم مانند بقیه حیوانات انس می گیرند اما وقتی فردی برای آن ها منافع به همراه نداشته باشد ممکن است چند ماه بگذرد و حتی کسی با او حرف هم نزند، وزارت تنهایی افرادی را به کار می گیرد که وظیفه آن ها این است که به داخل جامعه بروند و با این افراد تنها صحبت کنند، این سیستم انواع مکر، حیله، قتل و آدم کشی را هم بر سر خود و هم بر سر دنیا به راحتی انجام می دهند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، بیان کرد: بر اساس روایات خانواده اصیل ترین و بالاترین بنیان است، از وقتی که عده ای سبک زندگی غربی را در پیش گرفتند خانواده ها فروپاشیده و امانت ها و صداقت ها هم از بین رفته است، امیدواریم هر چه زودتر به اصل خودمان برگردیم و از این زشتی ها پشیمان شویم، این ها بن بست است، ما نباید فراموش کنیم که مسلمان هستیم.

وی ادامه داد: پیغمبران برای همه مردم مبعوث شدند، اسلام و انقلاب منحصر به یک ملت و کشور نیست و برای همه انسان ها است، امیدواریم که شامل همه شود، روز زن در اسلام ما روز زهرا (سلام الله علیها) ما است، ببینید زهرا چه پرورده است، او افرادی چون امام مجتبی(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام) و دختری مانند حضرت زینب زینب را در آغوش خود پرورش داده است که اگر آن دختر نبود کربلا در کربلا می ماند اما در طول جغرافیا و در طول تاریخ دختر زهرا بود که این پیام را رسانده است.

امام جمعه بیرجند، ابراز داشت: در این دو سال که کرونا بود اما در سال های قبل کرونا و ان شاءالله بعد از پایان کرونا بعد از ۱۴۰۰ سال از شهادت امام حسین(علیه السلام) عدالت خواهان از کشورهای مختلف و حتی کشورهای غربی در روز اربعین حسینی در کربلا هستند و افرادی هم که نمی توانند در کربلا حضور داشته باشند در کشورها و شهرهای خود به عنوان بازماندگان به یاد کربلای حسین(علیه السلام) در اربعین راهپیمایی می کنند.

آیت الله عبادی افزود: زن در اسلام بعد از ۱۴۰۰ سال امثال امام خمینی(ره) و حاج قاسم ها را می پرورد، آن مادر چه مادری بوده که مانند امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و این همه شهدای بزرگ را پرورش داده است، شهدای ما همه حاج قاسم هستند، دامن های پاک است که چنین هنری دارد اما دامن هایی که آلوده هستند هر جا می روند فساد ایجاد می کنند و افرادی را پرورش می دهد که بمب اتم می زند و ناکازاکی و هیروشیما را به تل خاکستر تبدیل می کند و مردم را می کشد، این ها همه به خانواده برگشت می کند، وفا،صفا و تعهدی که در خانواده های اسلامی است کجا و سیستم فاسد خانواده غربی کجا.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان، اظهار داشت: ما بعد از دوران فرهنگ اسلامی که بر خلاف حکومت های فاسد مردم آن را حفظ کردند، مادرانی که فدای فرزند می شدند یک مرتبه در دوران ما دیدیم که مادری به فرزندش شیر نمی دهد و حتی شیر خشکی که پدر می خرد را می فروشد زیرا مادر معتاد است و می خواهد موارد مورد نیاز اعتیادش را تامین کند، این سبک تربیتی غربی است.

وی افزود: ما داریم به کجا می رویم، دیگر بس نیست؟ وقت آن نشده که حواسمان را جمع کنیم؟ امیدواریم شما در هر جایی که مشغول انجام وظیفه هستید بیش از همه چیز به فرهنگ خود و وراثت کریمه ای که خدا به شما داده است عنایت داشته باشید