بازار برنج روی موج گرانی/کمبود روغن در خراسان جنوبی داریم

بررسی های میدانی نشان می دهد قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج در بازار با افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان در خراسان جنوبی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان : اسفند ماه که فرا می‌رسد بسیاری از افراد در تکاپوی خرید اقلام مورد نیاز عید می‌شود که از جمله این اقلام، کالاهای اساسی از قبیل روغن و برنج است و برخی از افراد که دستی در هنر شیرینی‌پزی دارند خواهان خرید شکر نیز هستند.

از طرف دیگر در سال ۱۴۰۱ بلافاصله بعد از عید نوروز ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که این مسئله موضوع تنظیم بازار و ضرورت نظارت بر قیمت‌ها را دو چندان می‌کند.

هر چند مسئولان به صورت مستمر سخن از توزیع اقلام مورد نیاز مورد نیاز مردم و نظارت بر بازار می‌گویند اما مردم خراسان جنوبی وقتی به بازار مراجعه می‌کنند یا کمبود کالایی چون روغن را مشاهده می‌کنند و یا قیمت برخی از اقلام چون برنج با جیب آنها همخوانی ندارد.

مرضیه خدابخشی از شهروندان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در بازار شاید کمبود برنج وجود نداشته باشد ولی قیمت‌ها مقداری افزایش داشته است که تهیه این کالای پر مصرف را برای اقشار ضعیف مشکل کرده است.

هر کیسه برنج نزدیک ۳۰۰ هزار تومان

وی بیان‌کرد: یک کیسه برنج پاکستانی را چندی پیش به قیمت حدود ۲۸۰-۲۹۰ هزار تومان خریداری کردم و برنج ایرانی را که به واسطه قیمت بالای آن اصلاً نمی‌توان خریداری کرد.

خدابخشی یادآور شد: علاوه بر فراهم بودن کالاهای اساسی در جامعه، باید قیمت‌ها نیز با نظارت‌های دقیق، کاهش هزینه‌های تولید و … به گونه‌ای باشد که همه اقشار مردم توان خرید آن را داشته باشند و آسیب به نیازمندان وارد نشود.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: در گذشته بسیاری از خانم‌های خانه برای ایام نوروز خودشان شیرینی تهیه می‌کردند ولی در حال حاضر به واسطه گران شدن قیمت شکر و …رغبتی برای این کار هم باقی نماینده است و.

کمبود روغن جامد؛ مشکلی که بارها تکرار شده است

رضا افشار از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی برای خرید روغن جامد با مشکلاتی رو به رو هستیم و به راحتی در دسترس شهروندان نیست که در گذشته نیز این مشکل بارها تکرار شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید در تهیه کالاهای اساسی چون برنج، شکر، روغن و گوشت مردم با مشکل رو به رو باشند، بیان‌کرد: سخن از برنج ایرانی به واسطه قیمت بالای آنکه نمی‌توان زد و برنج هندی و پاکستانی را باید نزدیک ۳۰۰ هزار تومان خرید.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: در گذشته مردم به بهانه نوروز و افطاری‌های ماه مبارک رمضان و … دور هم جمع می‌شدند و شاد بودند ولی هم شیوع کرونا و هم گران شدن کالاهای اساسی این دورهمی‌ها و صله‌رحم را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

کالاهای تنظیم بازار و فروشگاه‌های شلوغ

افشار یادآور شد: من زیاد به دنبال کالای تنظیم بازار نمی‌روم چون یا به سختی پیدا می‌شود و یا وقتی فروشگاه محل توزیع کالای تنظیم بازار را پیدا می‌کنیم بسیار شلوغ است، در حالی که باید بین همه اصناف توزیع شود تا مردم راحت‌تر تهیه کنند.

وی گفت: در سبک زندگی فعلی برنج جز کالاهای پر مصرف زندگی مردم است و از این جهت نظارت بر قیمت و توزیع مناسب آن یک ضرورت است.

فرشته رضایی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: به راستی یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی برای یک خانواده چهارنفره چقدر می‌ماند؟ آیا بیش از دو- سه هفته می‌توانند از این کیسه برنج استفاده کنند؟

وی بیان‌کرد: بعد از سه هفته مجدد باز خرید برنج و قیمت‌هایی که به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و در این شرایط به ویژه برای خانواده‌های نیازمند تهیه آن مشکل شده است.

رضایی افزود: نمی‌دانم علت چیست و چرا در عرض دو- سه ماه قیمت برنج ۴۰-۵۰ هزار تومان در هر کیسه افزایش قیمت پیدا کرد.

کمبود روغن در بازار داریم

محمد شریف در گفت و گویی اظهار کرد: آنچه مسئولان امر درباره توزیع برنج و روغن و…تنظیم بازار می‌گویند ما در اصناف خرده تا الان مشاهده نکردیم و مشکل کمبود روغن در بازار خراسان‌جنوبی نیز هنوز حل نشده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی در بازار ۱۴-۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، بیان‌کرد: هر چند قیمت روغن مایع گاه بر اساس کارخانه‌های مختلف متفاوت می‌شود.

شریف با بیان اینکه قیمت روغن جامد به طور معمول ۵ کیلوگرم ۹۱ هزار تومان است، گفت: مشکل کمبود روغن در بازار خراسان جنوبی مربوط به الان نیست بلکه گاه وضعیت خوب شده ولی دوباره مشکل کمبود روغن برمی‌گردد.

افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت هر کیسه برنج

وی درباره وضعیت برنج در بازار نیز با تأکید بر اینکه کمبودی در وجود ندارد و قیمت هر کیسه بیرجند نسبت به یک ماه قبل ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است، اظهار کرد: هر کیسه برنج پاکستانی در خراسان‌جنوبی ۳۲۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه برنج هندی حدود ۲۷۰ تا ۲۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خوار و بار خراسان جنوبی گفت: مشکل کمبود برخی از اقلام اساسی چون روغن باید به صورت ریشه‌ای حل شود و اگر کالاهای اساسی تنظیم بازار در اختیار اصناف قرار گیرد آنان نیز بر اساس تعهد خود در اختیار مردم قرار می‌دهند.

مراقبت از توزیع خارج شبکه کالاهای اساسی

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره گلایه برخی از اصناف درباره اینکه چرا کالاهای اساسی تنظیم بازار در اختیار آنها قرار نگرفته و بیشتر در فروشگاه‌های بزرگ و … توزیع می‌شود، گفت: وقتی که کالای تنظیم بازار توزیع می‌شود باید مراقب باشیم که حتماً به دست مردم برسد و خدای نکرد خارج از شبکه توزیع نشود.

وی بیان کرد: در این راستا نیاز به نظارت داریم و وقتی کالا در نقاط مشخص چون فروشگاه‌های بزرگ و … توزیع شود کار نظارت ما نیز سهل تر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین در نشست خبری ۳۰ بهمن ماه از تخصیص ۹۲۰ تن برنج برای بهمن و اسفند، توزیع ۴۰ تن گوشت مرغ منجمد و توزیع ۷۲۴ تن انواع روغن خبر داد.

قیمت برنج تنظیم بازار

جعفری در مورد قیمت کالاهای تنظیم بازار نیز بیان کرد: قیمت هر کیلو برنج تایلندی برای مصرف کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده و قیمت هر کیلوگرم برنج هندی برای مصرف کننده ۲۴ هزار تومان است.

برنج و روغن جز کالاهای پر مصرف زندگی مردم است و شاید هر ماه مجبور به خرید این اقلام باشند و از این جهت ضرورت دارد که هم تهیه آن به راحتی در اصناف خرده در دسترس مردم باشد و هم با نظارت دقیق از افزایش خودسرانه قیمت آن جلوگیری شود.

کمبود برخی از کالاهای اساسی چون روغن نیز بارها در خراسان‌جنوبی تکرار شده و حل ریشه‌ای این مشکل نیز یکی از خواسته‌های شهروندان است که باید به آن توجه ویژه داشت.


منبع : مهر

کد خبر : 177