خراسان جنوبی سومین استان از نظر تعداد زائران عتبات عالیات

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت مردم این استان در اربعین و کمک به عتبات عالیات زبانزد بوده و خراسان جنوبی از نظر تعداد زائران عتبات عالیات سومین استان کشور است.

خراسان جنوبی سومین استان از نظر تعداد زائران عتبات عالیات

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، سید "محمدرضا طالبی" روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید "عبدالفتاح نواب" نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در استانداری برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی به لحاظ زیرساختی، معیشتی و اقتصادی، استانی کم‌بضاعت است اما در مقابل مردمانی ولایتمدار، انقلابی و مومن دارد که در همه صحنه‌های ملی و مذهبی حضور موثری داشته‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه شرایط کرونا قابل پیش‌بینی نیست، درخصوص اعزام زائران برای پیاده‌روی اربعین نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت اما جلسات کمیته‌های ستاد اربعین به‌طور مرتب برگزار می‌شود تا در ایام اربعین با مشکلی مواجه نشویم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تردد زائران کشور پاکستان از این استان در ایام اربعین اظهار داشت: فرسودگی خودروهای این زائران، جمعیت مسافران داخل هر خودرو و طی مسیر طولانی، مسایل و تبعات فراوانی به همراه دارد.

وی گفت: از آنجایی که خراسان جنوبی، آخرین استان در مسیر این زوار است، خودروهایی که مسافت زیادی را طی کرده‌اند در این نقطه دچار خرابی می‌شوند و تعمیر خودروها و پذیرایی از زوار از وظایف ماست در حالی که خراسان جنوبی در ستاد اربعین کشور، استان معین لحاظ نشده است.

طالبی افزود: شیوع کرونا و لزوم انجام تست PCR زائران پاکستانی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع نقل و انتقال فیش‌های حج اظهار داشت: افراد در سال ۸۵- ۸۶ با پرداخت رقمی حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند و الان همان فیش‌ها ۷۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد ما این است که خرید و فروش فیش‌ها از حالت استانی خارج و کشوری لحاظ شود چرا که به این ترتیب مردم بیشتر و راحت‌تر می‌توانند فیش مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی بعد مسافت استان تا مرزهای جنوبی را دیگر مهمترین مشکلات زائران اربعین عنوان کرد و افزود: مرز پیش‌بینی شده برای زائران خراسان جنوبی، خوزستان است و هم‌استانی‌های ما باید مسیر طولانی و با مشکلات عدیده را طی کنند لذا اگر این مقصد به مرز مهران تغییر کند، برای زائران آسان‌تر خواهد بود.

طالبی به وجود هزار و ۴۰۰ کارگزار فعال در این استان در عین حال مشکل کمبود روحانی کاروان اشاره کرد و گفت: ما ناچاریم نیاز استان را از دیگر مناطق تامین کنیم و با توجه به نبود آشنایی روحانیون دیگر استان‌ها با فرهنگ خراسان جنوبی، لهجه داشتن آنها و تاخیر در برگزاری کلاس‌های آموزشی در این زمینه هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که با برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه از ظرفیت بسیار خوب روحانیون و حوزه‌های علمیه استان در رفع این مشکل استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ضمن درخواست از همه کمیته‌ها مبنی بر برگزاری منظم جلسات از حوزه حج و زیارت خواست با برنامه‌ریزی لازم، مقدمات کار برای تسهیل و تسریع در روند ثبت‌نام زائران را فراهم آورد.

وی افزود: اظهارنظر قطعی درخصوص نحوه برگزاری راهپیمایی اربعین منوط به شرایط پیش روست و به وضعیت کرونایی دنیا بستگی دارد لذا اظهارنظر قطعی در این مورد، منطقی نیست.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به رتبه قابل توجه مردم استان در مشارکت‌های مردمی، سهم خراسان جنوبی ۲۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

موسی جوینده افزود: سهم هر ایرانی در استان‌ها ۲ هزار تومان است که از نظر مشارکت‌های مردم خراسان جنوبی در مرز هفت هزار تومان هستیم.

وی گفت: ۵۱ موکب در استان خراسان جنوبی ثبت شده است که از این تعداد هشت موکب در داخل کشور هر سال به زائران پاکستانی که از خراسان جنوبی عبور می‌کنند، خدمات‌ می‌دهند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از وجود موکب فرهنگی در جمع مواکب استان خبر داد و افزود: امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را مواکب در اربعین هزینه کردند که ۷۶۰ میلیون تومان با مشارکت مردمی عراق صورت گرفته است.

وی با اشاره به تقدیر ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق از مواکب خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۶۰ هزار غذای گرم بین زائران تقسیم شد.

جوینده اظهار داشت: در دوران کرونا با همکاری مواکب هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در زمینه تهیه غذای گرم، بسته‌های معیشتی و جهیزیه نیازمندان هزینه شده است.

وی از خدمتگذاری ۲ موکب خراسان جنوبی در کشور سوریه به مردم جنگ‌زده خبر داد و گفت: ۱۹ هزار غذای گرم بخشی از این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سوریه بوده است.


کد خبر 142