ماهانه ۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع فرش در خراسان‌شمالی بافته می‌شود

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۲۷ هزار بافنده فعال در استان ماهانه چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش می بافند. 

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، حسین حاجی بگلو روز شنبه در کارگروه فرش خراسان شمالی اظهارداشت: در مجموع هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: در مجموع ماهانه در استان فرش تمام ابریشم ۲۰۰ متر مربع، ظریف کرک و ابریشم ۳۰۰ متر مربع، فرش تجاری(۲۵ تا ۴۰ رج) یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، درشت بافت ۲ هزار متر مربع، گبه ۳۰۰ متر مربع و تابلو فرش ۱۰۰ متر مربع بافته می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: فرشی که توسط بافندگان خراسان شمالی بافته می شود متناسب با نوع و سلیقه مردم متفاوت است.

وی بیان کرد: در مجموع ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف خراسان شمالی فعال است که از این تعداد؛ ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

حاجی بگلو در ادامه با اشاره به اینکه تنها هشت درصد از ۲۷ هزار بافنده فعال استان بیمه هستند، گفت: بیشترین تعداد بیمه شدگان در شهرستان بجنورد و رازو جرگلان با ۸۹۱ نفر و کمترین آنها در مانه و سملقان با ۳۰ نفر است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۵ هزار و ۷۰۲ نفر از ۲۷ هزار بافنده فعال استان دارای کارت صلاحیت فنی و حرفه‌ ای هستند.

حاجی بگلو؛  بیشترین مشکلات حوزه فرش خراسان شمالی را ناکافی بودن سهمیه بیمه قالیبافی، نبود برند خاص برای فرش های تولیدی، ناکافی بودن بودجه تخصیصی مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالیبافی و نبود تبلیغات مناسب و مستند سازی و معرفی توانمندی‌های بافندگان را عنوان کرد.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.