تحول انقلابی در حوزه راه‌های مرزی خراسان‌جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که تحول و انقلابی در حوزه راه‌های مرزی خراسان‌جنوبی اتفاق افتاده است، گفت: از ظرفیت‌های مالی ماده ۵۶ برای تسهیلات و اعتبارات راه‌های استان استفاده شد و در زمینه تهاترهای بانکی و مالیاتی برای پرداخت بدهی پیمانکاران،‌ خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود.

تحول انقلابی در حوزه راه‌های مرزی خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای 151 هزار و 414 کیلومتر مربع وسعت بوده و تراکم نفر در هر کیلومتر مربع استان 5.1 می‌باشد.

توجه به حوزه راه و جاده‌ها در خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور و با توجه به تصادفاتی که در جاده‌های استان داریم بسیار مهم است.

راه‌آهن یکی دیگر از نیازهای بسیار مهم و ضروری استان بوده چراکه از ایمنی بیشتری برای رفت آمد نسبت به تردد جاده‌ای برخوردار است.

پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی با 32 کیلومتر و آنتی فردوس با 71 کیلومتر در مهرماه سال 1398 کلنگ‌زنی شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی راه‌آهن بیرجند- یونسی حدود 20 درصد در مسیر پروژه زاهدان- بیرجند- مشهد است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌آهن بیرجند و سایر برنامه‌های راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت‌وگو کردیم.

«وحید داعی» مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی،  ،اظهار داشت: خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور از لحاظ وسعت است.

وی افزود: مجموع راه‌های خراسان‌جنوبی ۱۷ هزار و ۱۶۰ کیلومتر است که شامل راه‌های اصلی، دوم، فرعی و روستایی می‌شود و ۷۶۰ کیلومتر آن را راه دوم یا بزرگراه تشکیل می‌دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قرارداد ۵۹۰ کیلومتر راه در خراسان‌جنوبی با دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست که حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۰ کیلومتر از این میزان تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود.

داعی خراسان‌جنوبی را استان پیشتاز در تهاترهای بانکی و مالیاتی برای توسعه راه دانست و عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان، اعتبارات مناسبی به بخش راه تخصیص یافت.

استفاده از ظرفیت‌های مالی ماده ۵۶ برای تسهیلات و اعتبارات راه‌های خراسان‌جنوبی

وی اظهار کرد: علاوه بر بودجه تخصیص یافته، از ظرفیت‌های مالی ماده ۵۶ برای تسهیلات و اعتبارات راه‌های استان استفاده شد و در زمینه تهاترهای بانکی و مالیاتی برای پرداخت بدهی پیمانکاران،‌ خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به اقدامات انجام شده در حوزه مرزی اشاره کرد و گفت: این استان حدود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که شامل ۴ گذر مرزی در شهرستان زیرکوه معروف به یزدان، شهرستان درمیان معروف به گلورده، شهرستان سربیشه بنام ماهیرود و شهرستان نهبندان به نام دوکوهانه می‌شود.

داعی افزود: مرز ماهیرود تنها مرز فعال در ایام کرونا بود و همچنین این مرز از هاب‌های مهم و حیاتی در رونق ترانزیت و صادرات بوده که استان را به فراه در افغانستان متصل می‌کند و گمرک نیز دراین مرز مستقر است.

ایجاد انقلابی در حوزه راه‌های مرزی خراسان‌جنوبی

وی با بیان این‌که به دنبال تقویت راه‌های این مرز از سربیشه تا نقطه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ با وسعت ۱۲۵ کیلومتر هستیم، بیان کرد: در مسیر سربیشه تا ماهیرود تا سال ۹۹ تنها ۲۰ کیلومتر دارای پیمانکار بود ودر حال حاضر یعنی طی کمتر از یک سال و نیم تمام ۱۲۵ کیلومتر پیمانکار دارد که تحول و انقلابی در حوزه مرزی خراسان‌جنوبی است.

مدیر کل را و شهرسازی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: اکنون در ۴ قطعه مرزی پیمانکار مستقر بوده و تا الان توانستیم ۳۰ کیلومتر آن را دو بانده کنیم.

داعی در مورد حوزه برون مرزی، اظهار کرد: مسافت مرزی از نقطه میل ۷۸ تا فراه افغانستان ۱۱۷ کیلومتر و مسافت ماهیرود تا قلعه‌کاه در افغانستان حدود ۶۴ کیلومتر بوده که جاده آن از نظر کیفی باید بهسازی شود.

وی عنوان کرد: از قلعه‌کاه تا فراه نیز در قالب دو قطعه، مناقصه برگزار و پیمانکار مستقر شده و در حال اجرای پروژه‌ای در در خاک افغانستان برای تقویت مرزها هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در مرز یزدان نیز تا محدوده حاجی‌آباد باند دوم اجرا و بازارچه نیز فعال شده، گفت: تکمیل زیرساخت‌های مرزی و به دنبال آن رونق ترانزیت و جابجایی کالا به اقتصاد استان، منطقه و کشور کمک خواهد کرد.

جاده بیرجند- قاین

داعی در مورد جاده بیرجند- قاین، افزود: طی آبان‌ماه سال جاری شش کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند - قاین با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت و طول مسیر دوبانده این جاده پرتردد به ۸۶ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان این‌که مجموع طول محور بیرجند تا قاین ۱۰۰ کیلومتر است، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری ۱۲ کیلومتر از باند دوم این محور تکمیل شده و زیر بار ترافیک رفته و عملیات اجرایی در ۱۴ کیلومتر باقیمانده محور نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر باندهای دوم و بزرگراه در خراسان‌جنوبی طی دهه فجر 1400 اشاره و بیان کرد: در مجموع برای این ۳۰ کیلومتر ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

داعی افزود: این 30 کیلومتر شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه- درح- ماهیرود، ۱۴ کیلومتر در محور طبس-اصفهان و ۶ کیلومتر در محور بیرجند- زاهدان می‌شود.

راه آهن بیرجند- یونسی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورد وضعیت راه‌آهن بیرجند- یونسی،  اظهارکرد: این پروژه حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخیراً در زمینه مالی برای پیشرفت پروژه شاهد همکاری بانک‌ها بودیم.

داعی از مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی بانک خاورمیانه ایران در پروژه راه‌آهن استان خبر داد و گفت: در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تأمین منابع مورد نیاز راه آهن استان، دیداری با مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران انجام شده که در راستای این دیدار در تکمیل کنسرسیوم بانکی برای راه‌آهن بیرجند – قاین –یونسی انجام شده است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد بانک خاورمیانه ایران طی حدود دو هفته گذشته موافقت خود را به بانک رفاه که سرگروه بانکی این کنسرسیومی است، اعلام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بانک ملی ایران نیز با پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی در پروژه ریلی خراسان‌جنوبی موافقت کرد که گام دیگری در تأمین مالی و تسریع این پروژه محسوب می‌شود.

طرح نهضت مسکن ملی

داعی با بیان این‌که یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی طرح نهضت مسکن ملی است، بیان کرد: خراسان‌جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی کویری استان و شرایط خاص فرهنگی تراکم الگوی ساخت واحدها کمتر است.

وی تصریح کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان‌جنوبی ۴۰ هزار واحد مسکونی بوده که ۱۸ هزار واحد آن مسکن روستایی و ۲۲ هزار واحد، مسکن شهری از جمله استیجار، خود مالک و گروه‌های کم درآمد است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به تأمین زمین مورد نیاز طرح نهضت مسکن ملی در خراسان‌جنوبی اشاره و بیان کرد: ۶۵۴ هکتار زمین برای خراسان‌جنوبی مورد نیاز بوده که بیش‌از ۶۵۰ هکتار زمین در ۳۱ شهر با روش‌هایی از جمله تغییر کاربری، استفاده از املاک مازاد دستگاه‌ها یا الحاق زمین به محدوده شهرها در نظر گرفته شده است.

داعی تأکید کرد: هیچ مشکلی برای تأمین زمین در این استان وجود ندارد و برای تمام واجدین شرایط زمین تأمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان‌جنوبی۴۰ هزار واحد و طی ۴ سال است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون۴۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و برای ۵ هزار نفر پیامک ارسال شده که ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از ثبت‌نام کنندگان مجرد هستند.

داعی بیان کرد: تاکنون ۱۷۰۰ نفر مدارک خود را ارسال کرده‌اند و با هماهنگی‌های انجام شده متقاضیان با دفاتر پیشخوان مرتبط شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در استان خراسان‌جنوبی دو روش برای ساخت واحدها در نظر گرفته‌ شده؛ روش اول واگذاری به صورت گروهی بوده که تسهیلات در اختیار گروه‌های ساخت قرار گرفته شده و آن‌ها برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: روش دوم توافق با انبوه‌سازان است و لیست پیشنهادی مصالح و قیمت‌ها که از سوی معاونت مسکن و ساختمان ابلاغ شده در اختیاز آن‌ها قرار می‌گیرد.

داعی با بیان این‌که دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن با هم ادغام شده، بیان کرد: حدود 3 هزار واحد پروانه ساختمانی گرفته‌اند، ۲ هزار واحد در مرحله اجرای فونداسیون، یک‌هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و حدود ۸۰۰ واحد نیز در مرحله نازک‌کاری است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۵ واحد تحویل داده شده و سکونت نیز انجام گرفته است، واحدهای متقاضیان ثبت‌نام شده جدیدتر نیز اواخر سال ۱۴۰۱ تحویل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به اهمیت موضوع مسکن و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به منافع زیادی که برای صنایع وابسته دارد اشتغال‌زایی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

داعی اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده هر ۱۰۰ متر مربع زیربنا ۲.۶ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند، به عبارتی دیگر فقط در استان خراسان‌جنوبی بیش‌از ۱۰۴ هزار شغل با تکمیل نهضت ملی مسکن ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/


منبع :فارس

کد خبر : 126