نیمه پاییز خراسان شمالی پر بارش خواهد بود

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: سال رزاعی گذشته با کاهش ۳۱ درصدی بارندگی رو به رو بوده، اما طبق پیش بینی در نیمه پاییز بارش‌های خوبی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، مدیرکل هواشناسی استان در جمع اصحاب رسانه گفت: میزان بارش استان در سالنیمه پاییز خراسان شمالی پر بارش خواهد بود آبی گذشته نسبت به متوسط بلندمدت ۳۰.۸ درصد کاهش داشته است.
مجید بیجندی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۷۹ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شد و این رقم در بلند مدت ۲۵۹.۹ میلیمتر بارندگی را نشان می‌دهد.
به گفته وی: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به طور متوسط ۱۵۳ میلیمتر باران در استان ثبت شد.
وی گفت: میانگین بارش سالانه خراسان شمالی حدود ۲۴۰ میلی متر است.
مدیرکل هواشناسی استان در ادامه گفت: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و تجهیز این اداره کل در سفر رییس جمهور به استان مصوب شد که این میزان اعتبار ابلاغ شده است.
بیجندی اضافه کرد: این میزان اعتبار در طی ۲ سال برای توسعه و تجهیز بخش‌های مختلف هواشناسی استان تخصیص و هزینه می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه هشدار سیل در استان افزود: راه اندازی و بهره برداری از مرحله نخست این سامانه با هدف جلوگیری از خسارت‌های احتمالی سیلاب در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی استان افزود: سامانه هشدار سیل از ۱۰۰ ایستگاه داده دریافت می‌کند و قابلیت پیش بینی و هشدار سیل تا ۷۲ ساعت پیش از حادثه را با دقت اعلام می‌کند.
وی گفت: راه اندازی رادار هواشناسی یکی از نیازمندی‌ها برای پیش بینی دقیق هواشناسی است و تامین این امکان، اعتبار نیاز دارد