کشف ماده کاهش دهنده التهاب و تنگی ریه جانبازان شیمیایی در مشهد

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ماده کاهش دهنده التهاب و تنگی ریه جانبازان شیمیایی را کشف کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ماده موثر و پیشگیری کننده عصارهکشف ماده کاهش دهنده التهاب و تنگی ریه جانبازان شیمیایی در مشهد آبی- الکلی آویشن شیرازی بر فاکتور‌های بیوشیمیایی، علائم بالینی و تست‌های عملکردی ریه و علائم تنفسی جانبازان شیمیایی که ۲۷-۳۰ سال پیش در معرض گاز خردل قرار گرفته بودند دست یافتند.

دانش آموخته دکتری تخصصی-پژوهشی فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این پژوهش، بیماران در گروه‌های مختلف دریافت کننده دارونما، با دو دوز آویشن شیرازی و یک دوز کارواکرول بصورت سه بار در روز به مدت دو ماه تحت درمان قرار گرفتند، با این حال، همه بیماران، رژیم درمانی قبلی خود را که شامل سالبوتامول و کورتیکواستروئید استنشاقی، در برخی موارد تئوفیلین و کورتیکواستروئید خوراکی بود ادامه دادند.

دکتر محمد رضا خزدیرافزود: نتایج این مطالعه و تست‌های عملکرد ریه و علانم تنفسی در جانبازان شیمیایی درمان شده با آویشن شیرازی و کارواکرول کاهش معنی دار سلول‌های التهابی، میانجی‌های التهابی، و عوامل اکسیدان را نشان داداز این رو درمان طولانی مدت جانبازان شیمیایی با آویشن و ماده موثر آن؛ کارواکرول، موجب کاهش التهاب و کاهش تنگی مجاری تنفسی و در نتیجه بهبود تست‌های عملکرد ریه و علائم تنفسی در جانبازان شیمیایی می‌شود.

وی به عنوان پژوهشگر این طرح که تحت نظارت دکتر محمد حسین بسکابادی از دیگر اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد گفت: نتایج این مطالعه در چند مجله معتبر بین المللی منتشر و با توجه به نتایج آن و چند مطالعه دیگر بر بیماران تنفسی، ثبت اختراع شربت آویشن و کپسول کارواکرول انجام شده است.

این عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آویشن شیرازی (Zataria multiflora) و کارواکرول؛ ماده موثره آن، دارای کاربرد‌های دارویی و سنتی متعددی، از جمله اثر ضد اسپاسمی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

دکتر خزدیرافزود: گاز خردل (سولفور موستارد) از عوامل شیمیایی مهم و از دسته عوامل تاول زا در اندام‌هایی شامل پوست، چشم و مجاری تنفسی به شمار می‌رود و عوارض بلندمدت و دیررس تنفسی آن در مجروحان شیمیایی بصورت، آسم برونشکتازى، برونشیت مزمن و فیبروز ریوى گزارش شده است.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت در ۳۰ سال گذشته استفاده از گیاهان دارویی و ظرفیت طب سنتی و مکمل را به علت دسترسی آسان‌تر و عوارض کمتر و پشتوانه علمی هزارساله در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده است.

ایران به علت سابقه‏ تمدن چند هزار ساله که حدود هزارو ۴۰۰ سال آن با فرهنگ غنی اسلام در آمیخته و نیز به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص آب و هوایی، از بهترین مناطق رویش انواع گیاهان دارویی و از نظر طب سنتی و گیاه درمانی غنی است و اطبای بزرگی نظیر ابن سینا در معالجه بیماری‏ها، به طور وسیعی از گیاهان استفاده می‏کردند